Opis produktu
KILKA SŁÓW O PRZYSZŁOŚCI?
Kiedy w 2001 roku ówczesny prezydent, Aleksander Kwaśniewski sygnował ustawę o podpisie elektronicznym, stało się jasne, że nadciąga czas ważnych zmian w autoryzacji dokumentów. Mimo nieśmiałych początków podpis elektroniczny staje się coraz popularniejszy i nie ma w tym nic dziwnego. Zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim jego wygoda – zamiast przesyłania, drukowania, podpisywania, skanowania można po prostu autoryzować dokument czy transakcję podpisem elektronicznym.
GWARANCJA NIEZMIENNOŚCI...
Czym właściwie jest e-podpis? Najprościej rzecz ujmując – serią danych, które dołączane są do dokumentu w formie elektronicznej jako identyfikator osoby, która autoryzuje dokument. Co więcej, taki podpis jest gwarancją niezmienności treści – każda zmiana dokonana już po podpisaniu jest widoczna dla odbiorcy. Nie ma więc możliwości manipulacji (daje to cyfrowemu podpisowi przewagę nad tradycyjnym, ponieważ w dokumencie drukowanym da się wprowadzić zmiany i jest to trudne do zweryfikowania).
POUFNOŚĆ...
Podpis elektroniczny może być także gwarancją poufności – dane nim opatrzone są szyfrowane, dzięki czemu odczyta je wyłącznie odbiorca, do którego są adresowane. Można w ten sposób zabezpieczyć nie tylko dokumenty, ale również ważną korespondencję mailową (podpisem elektronicznym można opatrzyć wiadomość e-mail).
ŁATWOŚĆ...
Złożenie podpisu nie jest trudne. Wystarczy mieć zainstalowany odpowiedni program, w którym otwiera się dokument, a następnie wprowadza swój unikalny kod PIN, nadawany najczęściej wraz z kartą elektroniczną, którą wsuwa się do czytnika.
BEZPIECZEŃSTWO...
Istotą weryfikacji podpisu elektronicznego jest zaufanie do instytucji, która go wydała. Wiąże się z tym podział e-podpisów. Do bezpiecznych należą podpisy certyfikowane, należy jednak wiedzieć, że jedynie podpisy posiadające certyfikat kwalifikowany mogą być traktowane na równi z ręcznymi podpisami pod względem skutków prawnych. Podpisy z certyfikatem niekwalifikowanym wykorzystuje się głównie do podpisywania i szyfrowania wiadomości e-mail.
WIARYGODNOŚĆ...
Warto wiedzieć, że usługi certyfikacyjne może świadczyć dowolne przedsiębiorstwo, Narodowy Bank Polski i niektóre organa władzy publicznej. Spośród przedsiębiorców jednak certyfikat kwalifikowany mogą wydać wyłącznie ci, którzy są wpisani do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne. Jest to konieczne, ponieważ wolny dostęp do wystawiania certyfikatów kwalifikowanych spowodowałby obniżenie ich wiarygodności i tym samym pozbawił sensu ideę bezpiecznego podpisu elektronicznego.
USTAWOWE GWARANCJE...
E-podpis jest nie tylko bezpieczny, ale także powszechnie uznawany w urzędach i instytucjach państwowych. Zgodnie z ustawą z 2001 roku:
„Art. 5
(…) 2. Dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
3. Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu zapewnia integralność danych opatrzonych tym podpisem i jednoznaczne wskazanie kwalifikowanego certyfikatu, w ten sposób, że rozpoznawalne są wszelkie zmiany tych danych oraz zmiany wskazania kwalifikowanego certyfikatu wykorzystywanego do weryfikacji tego podpisu, dokonane po złożeniu podpisu. ”
oraz:
„Art. 8
Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi elektronicznemu tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej lub dane służące do weryfikacji podpisu nie mają kwalifikowanego certyfikatu, lub nie został złożony za pomocą bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisu elektronicznego. ”
Jak widać, nie ma obawy, że wirtualny podpis zostanie odrzucony lub uznany za nieważny – prawo zabezpiecza podpisującego przed taką ewentualnością.
Temat podpisu elektronicznego dziś wciąż jest przyszłościowy. Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna interesować się tą metodą autoryzacji, jako nie tylko wygodną, ale nawet bezpieczniejszą od tradycyjnego podpisu ręcznego, który przecież nie zapewnia integralności dokumentu, a poza tym może być sfałszowany. Takich niebezpieczeństw można uniknąć stosując podpis elektroniczny.